Wednesday 21 May 2014

Tips menghias kek 2

teks: nazirah bugal
foto: nazirah bugal dan google

Assalamualaikum.
 Hari ini nak sambung lagi cerita tips menghias kek .Boleh lihat disini entri yang sebelum ini. Untuk meng"ising" sebiji kek supaya kelihatan berbentuk bulat , bujur atau empat segi seperti yang di kehendaki adalah satu perkara yang amat sukar untuk mereka yang baru belajar meng"ising" kek. 
Tetapi jika anda menghadapi masalah ini, anda boleh mencuba beberapa tips di bawah ini  untuk menutupi kelemahan itu. 

1)Contohnya, jika kita sukar untuk melicinkan permukaan atau tepi kek, kita boleh menggunakan alat yang di panggil "comb". Comb ini boleh memberi corak-corak seperti garisan lurus atau pun berombak. Dan "comb"ini juga mempunyai pelbagai size.


                 
Add caption
 
2)Selain menggunakan "comb" kita juga boleh menggunakan teknik hiasan tambahan. Seperti choc rice, colour rice, croqant, choc chip,biskut  atau sebagainya yang bersesuai untuk dijadikan hiasan.






3) kita juga boleh menggunakan teknik piping. Teknik piping ini kita cuma memerlukan cream yang lebih banyak sedikit, piping bag dan "nozzle". Setiap nozzle akan memberi bentuk yang berlainan. Dan hasil yang berlainan. Cuma perlu di ingatkan kita kena menyediakan cream lebih sedikit untuk piping tersebut.

Add caption
 

wassalam.


========================================================================


Beli pelbagai Ebook berinformasi:http://bukuinternetonline.blogspot.com/

atau email nazirahbugal@gmail.com


untuk sebarang tempahan kek dan pastries sms atau whatsapp 016-2456742

No comments:

Post a Comment