Sunday 18 May 2014

Tips menghias kek

Teks:nazirah bugal
Foto: nazirahbugal dan google

Assalamualaikum.
Kadang kala ketika sebelum menghias atau mendekorasi kek,  telah terbayang gambaran reka bentuk kek yang kita ingini di dalam fikiran  kita.
Tetapi kadang -kadang gambaran yang kita gambarkan mungkin ada sedikit perubahan . Ini mungkin kerana faktor cuaca, persediaan awal atau kesuntukan masa.

Cuaca
contohnya sangat mempengaruhi kek yang didekorasi menggunakan  topping cream. Ini kerana topping cream amat sensitif dengan cuaca panas. Jadi elakkan mendekorasi kek menggunakan topping cream ketika rumah kita berkeaadaan panas. Contohnya selepas menggunakan ruang dapur untuk memasak. Sebaiknya biarkan seketika supaya haba panas keluar dari dapur kita. (Kecuali dapur yang mempunyai hawa dingin.)

Persediaan awal
mungkin melibatkan ketika pembelian bahan. Kita menyangka bahan untuk menghias kek yang ingin di gunakan telah sedia ada dalam simpanan, tetapi sebaliknya . Inilah masanya kita perlu menjadi seorang yang lebih kreatif. (Guna atau gantikan bahan apa yang kita ada)

Kesuntukan masa .
Jika kita kesuntukan masa, dan bahan hiasan yang di perlukan juga tiada dalam simpanan, buat hiasan kek yang ringkas tetapi kemas dan sedap di pandang mata.
Sekian . 

Wassalam.



========================================================================

Beli pelbagai Ebook berinformasi:http://bukuinternetonline.blogspot.com/

Anda ada produk atau bisnes? Ingin iklankan di internet di soho directory

lhttp://nazirahbugal.blogspot.com/p/pakej-iklan_6.htm

ingin buat tempahan kek /pastrties
whatsapp 016245674

No comments:

Post a Comment