Wednesday 5 March 2014

FONDANT

Teks:Nazirah Bugal
Foto:Nazirah Bugal. 
Bismillahhirrahmannirrohim
Asssalamualaikum.

       Apa itu fondant? Fondant adalah salah satu bahan untuk menutupi kek supaya kek kelihatan lebih cantik dan kemas. Boleh juga untuk membentuk bunga , huruf, riben, bentuk haiwan atau apa sahaja. Fondant di perbuat daripada gabungan gula ising, shortening , glicerin dan glukos.
Teknik membuatnya agak sedikit rumit. Jadi saya sarankan anda boleh mendapatkannya di kedai-kedai menjual bahan kek. Di pasaran juga terdapat pelbagai jenama fondant. Yang ini sangat sesuai juga  untuk mereka yang tiada penghawa dingin di rumah. Ini kerana, kek yang di dekorasi menggunakan fondant  seelok-eloknya di simpan di dalam bilik penghawa dingin atau suhu bilik biasa. Tidak boleh sama sekali di simpan di dalam peti ais. Kerana ia mengandungi gula yang tinggi. Ketika anda menyimpannya di dalam peti ais ia mengeras. Tetapi setelah di keluarkan ia akan mencair.

Tips menggunakan fondant (ready to use). Yang sedia ada di pasaran. 
Jika anda inginkan  doh fondant sedikit keras, tambahkan tepung jagung. Dan ingin diingatkan disini, hanya tepung jagung sahaja ya. Jangan sesekali menggunakan tepung lain . Ini kerana tekstur tepung jagung itu licin, halus dan putih bersih. Jika doh anda terkeras, bolehlah di letakkan sedikit shortening(lemak sayuran). Kenapa shortening? Kerana shortening tiada pewarna dan ia tidak mencair.
  Di sini saya kongsikan  gambar kek yang di dekorasi menggunakan fondant sepenuhnya.

Wassalam. 


No comments:

Post a Comment